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BÉNÉVOLES

ANNE THIVIERGE, flûte traversière baroque

Originaire de Charlevoix, Anne Thivierge a obtenu en 2003 une maîtrise en flûte traversière à l’Université de Montréal auprès de Lise Daoust. Elle s’est perfectionnée par la suite à la flûte traversière baroque auprès de Marc Hantaï à Paris ainsi qu’au Conservatoire Royal de Bruxelles (Belgique) auprès de Barthold Kuijken et Frank Theuns où elle a terminé en 2006 une maîtrise avec “grande distinction”. Elle joue en Europe et au Canada avec des ensembles tels Le Concert des Nations (Jordi Savall), L’Ensemble Pygmalion (Raphaël Pichon), Tafelmusik Baroque Orchestra (Jeanne Lamon), Arion Orchestre Baroque (Claire Guimond), l’Ensemble Masques (Olivier Fortin) et L’Harmonie des saisons (Eric Milnes). Elle assure la co-direction de l’ensemble La Chamaille et enseigne présentement la flûte traversière à l’Université Laval, Québec.

ANNE THIVIERGE

Anne Thivierge obtained a Master’s degree in modern flute at the Université de Montréal with Lise Daoust (2003), She pursued her studies in Paris with Marc Hantaï and Raymond Guiot and also obtained a master’s degree ”with high distinction” in baroque transverse flute at the Koninklijk Conservatorium Brussel with Barthold Kuijken and Frank Theuns. She plays in Europe and Canada with ensembles such as Le Concerts des Nations (Jordi Savall), L’Ensemble Pygmalion (Raphaël Pichon), Tafelmusik (Jeanne Lamon), Arion Baroque Orchestra (Claire Guimond), Masques (Olivier Fortin) and L’Harmonie des saisons (Eric Milnes). 

Co-director of La Chamaille, she is currently teaching at Université Laval, in Québec city.

TANYA LAPERRIÈRE, violon baroque

Diplômée de l’Université McGill en violon baroque sous la direction de Chantal Rémillard, Tanya LaPerrière est parmi les musiciens les plus prometteurs de sa génération. Sa fougue et sa sensibilité en font une violoniste très appréciée de son public et du monde de la musique ancienne. On peut notamment l’entendre sur les scènes montréalaises avec les réputés Ensembles Arion et Caprice. Elle se produit également régulièrement avec Les Boréades de Montréal, Les Idées Heureuses et La Bande Montréal Baroque. Elle a enregistré sous étiquette Atma et Analekta et est récipiendaire de deux prestigieux prix Juno avec les ensembles Caprice et Arion. La musique baroque, dira-t-elle, n’est rien de moins qu’une confession, ou plutôt voilà en quoi elle est tout, elle parle! Tanya LaPerrière a récemment obtenu une maîtrise au Conservatoire Royal de Bruxelles sous la direction de Mira Glodeanu.

TANYA LAPERRIÈRE, baroque violoin

Graduate of McGill University as a student of Chantal Remillard, Tanya LaPerrière is a promising young Baroque violinist whose powerful and sensitive playing make her a much-appreciated violinist among her audiences. One can hear her on stages throughout Montreal and abroad with well-known ensembles such as Arion, Ensemble Caprice and Les Boréades de Montréal. She also performs regularly with Les Idées Heureuses and la Bande Montréal Baroque. She has recorded on Analekta and Atma labels including two Juno-award for Ensemble Caprice et Arion. Baroque music, she will say, is nothing less than a confession or rather it speaks about matters in which it is everything! Tanya LaPerrière has recently completed a masters in performance at the Conservatoire Royal de Bruxelles, studying with of Mira Glodeanu.

CHLOE MEYERS, violon baroque

Revendiquant dès son plus jeune âge ses origines albertaines, la violoniste Chloe Meyers a commencé son éducation à l’âge de trois ans avec la ferme intention de rattraper sa sœur aînée. Sa formation s’est poursuivie à l’Université de Victoria puis à l’Université McGill, où elle a été initiée au violon baroque, et en est tombée amoureuse. Chloe joue désormais un rôle majeur à Montréal et en Amérique du Nord dans le milieu de la musique ancienne. Premier violon du Vancouver Pacific Baroque Orchestra, prestigieux orchestre baroque de Vancouver et du Nouvel Opéra de Montréal, elle est aussi premier violon et membre fondateur de l’ensemble Les Voix Baroques. Elle est également violon principal pour le Theatre of Early Music, et occupe le poste de second violon au sein de l’ensemble Arion de Montréal. Avec d’innombrables tournées, des concerts et CDs derrière elle, Chloe peut être entendue sous les étiquettes ATMA, Deutschland Funk, Analekta, CBC Records, earlymusic.com et à la chaine de télévision Bravo.

CHLOE MEYERS, baroque violin

Heralding her beginnings as a true northern Albertan, violinist Chloe Meyers began her training at the age of three, with the full intention of catching up to her older sister. Her training followed through the University of Victoria, and then McGill University, where she was introduced, and fell in love with, the baroque violin. Chloe now plays a major role in the Montreal and North American early music scene. Chloe is the concertmaster of Vancouver’s prestigious baroque orchestra, Vancouver Pacific Baroque Orchestra, she is the presiding concertmaster of Montreal’s Le Nouvel Opera, and is the first violinist and founding member of Les Voix Baroques. She also plays principal violinist with the Theatre of Early Music, and holds the principal second violin position with the Arion 

Orchestra in Montreal.With countless tours, concerts, and cds behind her, Chloe can be heard with record labels ATMA, Deutschland Funk, Analekta, CBC Records, earlymusic.com and on Bravo television.

JACQUES-ANDRÉ HOULE, violon baroque

Né aux États-Unis, le violoniste et altiste Jacques-André Houle est actif sur la scène musicale montréalaise depuis 20 ans. Il est un membre fondateur du Quatuor Franz Joseph, sur instruments d’époque, avec lequel il a enregistré trois CD sous étiquette ATMA Classique. Avec l’Orchestre Baroque de Montréal, dont il fut le co-fondateur, M. Houle s’est produit autant en Amérique qu’en Europe et en Asie tant comme soliste que comme membre d’orchestre. Il est actuellement membre de l’orchestre baroque Arion, des Idées heureuses et de l’Ensemble Strauss-Lanner, et se joint avec plaisir à l’occasion aux prestations de L’Harmonie des saisons, des Boréades et de l’Ensemble Caprice. 

Musicologue, M. Houle a rédigé des articles pour l’Encyclopédie de la musique au Canada et le Dictionnaire Biographique du Canada, entre autres, et prépare les notes de livrets pour quantité de disques compacts produits au Québec et ailleurs.

JACQUES-ANDRÉ HOULE, baroque violin

Born in the US, violinist and violist Jacques-André Houle has been active on the Montreal music scene for the past 20 years. He is a founding member of the period-instrument Franz Joseph String Quartet, with which he has recorded three CDs on the ATMA Classique label. With the Montreal Baroque Orchestra, which he co-founded, Mr. Houle performed extensively in the Americas, Asia, and Europe both as soloist and orchestra player. He is currently a member of the Arion baroque orchestra, Les Idées heureuses and the Strauss-Lanner ensemble, and enjoys performing on occasion with L’Harmonie des saisons, Les Boréades, and Ensemble Caprice. 

As a musicologist, he has contributed articles to the Encyclopedia of Music in Canada and the Dictionary of Canadian Biography, among others, and prepares liner notes for many Classical CDs produced in Quebec and elsewhere.

MARGARET LITTLE, alto et viole de gambe

Margaret Little est née dans une famille de musiciens à Montréal. Elle découvrit la viole de gambe à l’âge de onze ans et ce fut le coup de foudre pour cet instrument ainsi que pour la musique ancienne. Après des études en sciences pures et en arts visuels, elle revient à la musique et à la viole. 
Margaret Little se produit depuis 1975 en tant que soliste et chambriste au sein de formations montréalaises telles que le Studio de musique ancienne de Montréal, Les Voix baroques, Les Boréades, Masques, 
L’Harmonie des saisons, la Bande Montréal Baroque, La Nef et Arion. Avec sa collègue Susie Napper, elle a fondé en 1985 «Les Voix humaines», ensemble de violes qui parcourt le monde tant en duo qu’en consort et qui s’est mérité l’éloge des critiques et de nombreux prix prestigieuxÀ l’aise aussi bien à la viole de gambe qu’à l’alto baroque, Margaret Little a été invitée à jouer avec différents groupes au Canada et à l’étranger (Cappricio Stravagante, Fuocco e Cenere, Rebel, Aradia, The Publick Musick, Four Nations, Les Violons du Roy, Trinity Consort, l’Orchestre symphonique de Montréal, etc.). Elle a joué en tournée en Amérique du Nord, au Mexique, en Australie, en Nouvelle Zélande, au Japon, en Chine, en Israël et en Europe. On peut l’entendre fréquemment sur les ondes de la SRC et de la CBC. Elle s’est également produite sur les ondes de Radio-France, de la radio espagnole et de la BBC et a enregistré pour les étiquettes Damzell, UMMUS, Naxos, SRC, et plus particulièrement pour ATMA. Margaret Little enseigne la viole de gambe à la Faculté de musique de l’Université de Montréal.

MARGARET LITTLE, alto and viola da gamba

Margaret Little was born and raised in Montreal in a musical family. She discovered the viola da gamba at the age of eleven and fell in love instantly with the instrument and early music repertoire. After studying science and then visual arts, she came back to music and the viol in her early twenties. 

Margaret has been performing since 1975 as a soloist and a chamber musician on the viola da gamba and baroque viola with various Montreal-based groups including the Studio de Musique ancienne de Montréal, Les Voix baroques, Les Boréades, Masques, L’Harmonie des saisons, La Nef and Arion. She founded the viola da gamba duo and consort “Les Voix humaines” with her colleague Susie Napper in 1985. Together they have toured the world, received critical acclaim and prestigious awards.
Margaret Little has been invited to perform with many early music groups as a gambist and baroque violist in Canada and abroad (such as Cappricio Stravagante, Fuocco e Cenere, Rebel, Four Nations, Trinity Consort, Aradia, The Publick Musick, Les Violons du Roy, the Montreal Symphony Orchestra, etc.) and has toured in North America, Mexico, Australia, New Zealand, Japan, China, Israel and Europe. She can be heard regularly on the SRC and CBC networks. She has also performed for Radio-France, the Spanish radio and the BBC, and has recorded for the Damzell, UMMUS, Naxos, CBC Records labels, and most notably for the 
ATMA label. Margaret Little teaches the viola da gamba at the Faculty of Music, Université de Montréal.

DOMINIC GUILBAULT, violon

Dominic a suivi la première partie de sa formation universitaire sous la tutelle de M. Claude Richard à l’Université de Montréal. Il s’est ensuite perfectionné en Autriche, effectuant un post-graduate diplôma à la Universität fur Musik und darstellende Kunst à Vienne dans la classe de Prof. Christian Altenburger. Il a participé à plusieurs classes de maître et stages d’été avec de réputés pédagogues et solistes à Banff, en Autriche, en Allemagne et ici au Québec. Il a reçu l’enseignement de grands musiciens tels que Gérard Poulet, Barri Schifman, Annick Roussin, Laurence Kayaleh, Régis Pasquier, Erich Höbarth et Ivry Gitlis.

Il a reçu de nombreuses distinctions dans divers concours au Québec et au Canada dont le premier prix au Festival de Musique du Royaume, le prix Guy Soucis au Prix d’Europe 2009 et le prix Étoile Galaxie en 2007 comme membre du Trio Mont-Royal. Il a aussi été semi-finaliste au concours Vibrarte à Paris en Paris.

On a pu l’entendre en Europe au sein de formations orchestrales réputées (Royal Scotish National Orchestra,Royal Northern Sinfonia) ainsi que dans divers ensembles au Québec. Il s’est joint à l’Orchestre de chambre Imusici de Montréal en janvier 2013.

DOMINIC GUILBAULT, violin

Mr. Guilbault began his studies at the University of Montreal where he obtained a Bachelor’s and Master’s degrees as well as a Graduate Diploma under the tutelage of Mr. Claude Richard. He continued his studies in Austria in the postgraduate program at the Universität fur Musik und darstellende Kunst Wien with Prof. Christian Altenburger. He has performed in masterclasses for many distinguished musicians in Canada and Europe such as Gérard Poulet, Taras Gabora, Laurence Kayaleh, Régis Pasquier, Erich Höbarth and Ivry Gitlis.

Mr. Guilbault is a laureate of many competitions in Québec and Canada: first price at Festival de Musique du Royaume in 2006, Guy Soucis award at Prix d’Europe 2009. He also won the Etoile Galaxie award as a member of the Trio Mont-Royal in 2007. He has been a recipient of the Scholarship of the Fondation de soutient aux arts de Laval seven times in a row and has received funding from the Conseil des Arts et des lettres du Québec. As soloist he has been performed with L’Orchestre de l’Université de Montréal and with the National Arts Centre Orchestra. He was also a semi-finalist in the Vibrate competition in Paris in 2009. Mr. Guilbault has worked with the Royal Northern Sinfonia in Newcastle-upon-Tyne and with the Royal Scottish National Orchestra in Glasgow. He is now based in Montréal and is a full time member of the Orchestre de chambre Imusici de Montréal.

PIERRE CARTIER, contrebasse

Pierre Cartier est contrebassiste, compositeur et chanteur. Spécialiste en musique ancienne, il joue régulièrement avec L’Harmonie des saisonsLes BoréadesLa Bande Montréal BaroqueTafelmusikMusicien polyvalent, il joue également avec nombre d’orchestres symphoniques et d’ensembles de musique contemporaine.

Sa démarche de compositeur et d’improvisateur révèle ses affinités profondes avec la poésie et les chants sacrés anciens. Il a à son actif plusieurs œuvres d’envergure: Chansons de Douve sur des textes dYves Bonnefoy, «Dis, Blaise…» chanson du Transsibérien sur le célèbre poème de Blaise Cendrars, et Chansons de la belle espérance

Pierre Cartier est membre du groupe de musique actuelle Jean Derome et les Dangereux Zhoms et du trio de jazz Évidence, consacré à la musique de Thelonious Monk (un troisième cd, MONK WORK vient de paraître). Il collabore également à différents projets de la chanteuse et compositrice Karen Young.

PIERRE CARTIER, double-bass

Pierre Cartier is a double bass player as well as a composer and a singer. As a baroque music specialist he plays regularly with L’Harmonie des saisonsLes BoréadesLa Bande Montréal BaroqueTafelmusikHe also playwith numerous symphony orchestras and contemporary music ensembles.

As a composer and improviser he reveals his strong affinities with poetry and ancient sacred singing through large-scale projects like Chansons de Douve (texts by Yves Bonnefoy), «Dis, Blaise…» chanson du Transsibérien (singing in full the famous poem by Blaise Cendrars), and Chansons de la belle espérance

Pierre Cartier is current member of “musique actuelle” ensemble Jean Derome et les Dangereux Zhoms and jazz trio Évidence, dedicated to the music of Thelonious Monk (which has just released well acclaimed cd MONK WORK). He is also working regularly with singer and composer Karen Young

MATTHEW JENNEJOHN, hautbois, flûtes  bec et cornet à bouquin

Matthew Jennejohn mène actuellement une carrière très active comme musicien soliste, de chambre et orchestral. On peut l’entendre jouer le cornet à bouquin, le haubois baroque ou la flûte à bec avec plusieurs ensembles parmi les plus importants en Amérique du Nord, dont l’Ensemble Arion, Tafelmusik, La Bande Montréal Baroque, Les Boréades, Les Voix Humaines, Constantinople, Les Voix Baroques, le Pacific Baroque Orchestra et le Boston Early Music Festival Orchestra.

Né en Colombie-Britannique, il a étudié la musique ancienne au Concervatoire Royal de La Haye ainsi qu’à l’Université McGill et l’Université de Colombie-Britannique. On peut l’entendre régulièrement sur les ondes de Radio-Canada et de CBC de même que sous les étiquettes ATMA, CBC, Early-Music.com, CPO, Analekta et Naxos. Il enseigne le haubois baroque à l’Universié McGill et fabrique ses propre cornets à bouqin, désormais vendus en Europe et en Amérique du Nord.

MATTHEW JENNEJOHN

English version will follow soon.

SUZANNE DE SERRES, basson baroque et dulciane

Pionnière canadienne aux bassons historiques et spécialiste des instruments à vent anciens, Suzanne De Serres est diplômée du Conservatoire Royal de La Haye en Hollande. Madame De Serres s’est produite au sein d’orchestres réputés tant à Montréal qu’à travers le Canada, les États-Unis, le Mexique et l’Europe. Elle participe à des concerts et festivals sous la direction de chefs de renoms, tels Roger Norrington, Christopher Hogwood, Sigiswald Kuijken et William Christie.

Également auteure, conteuse et conceptrice de spectacles de contes musicaux à La Nef, ses spectacles enchantent petits et grands. Ulysse remporte le prix Opus production de l’année —  jeune public en 2016 et son livre CD Tsuki, princesse de la lune, est Lauréat du prix Opus – catégorie disque de l’année 2015 et finaliste du prix Tamarac Express, Forêt de la lecture. Madame De Serres enregistre sous étiquette Denon, Atma, Analekta, Sony, Centaur et en livres-disques chez Planète rebelle.

SUZANNE DE SERRES

English version will follow soon.

SCOTT METCLAFE, violon baroque

Une version française suivra bientôt.

SCOTT METCLAFE, baroque violin

Scott Metcalfe has gained wide recognition as one of North America’s leading specialists in music from the fifteenth through seventeenth centuries and beyond. He is the musical and artistic director of Blue Heron, a vocal ensemble devoted to music of the 15th and 16th centuries which has been acclaimed by the Boston Globe as “one of the Boston music community’s indispensables,” and music director of New York City’s Green Mountain Project (Jolle Greenleaf, artistic director). Metcalfe has been a guest director of TENET (New York), Emmanuel Music (Boston), the Tudor Choir and Seattle Baroque, Pacific Baroque Orchestra (Vancouver, BC), Quire Cleveland, and the Dryden Ensemble (Princeton, NJ), and he conducted Early Music America’s Young Performers Festival Ensemble in its inaugural performance at the 2011 Boston Early Music Festival.

Metcalfe also enjoys a career as a baroque violinist and currently plays with Les Délices (dir. Debra Nagy), L’Harmonie des Saisons (dir. Eric Milnes), and other ensembles in Boston, Montreal, and elsewhere. He teaches vocal ensemble repertoire and performance practice at Boston University and is co-director (with Victor Coelho) of BU’s new Center for Early Music Studies. 

Metcalfe received a bachelor’s degree in 1985 from Brown University, where he majored in biology (perhaps uniquely in the early music world, he was lead author of an article published in the Annals of Botany), and in 2005 he completed a master’s degree inhistorical performance practice at Harvard.

DAVID JACQUES, guitare baroque

Originaire de Saint-Georges de Beauce, au Québec, David Jacques est titulaire d’un doctorat en interprétation de la musique ancienne de l’Université de Montréal. Il a d’abord étudié la guitare classique au Cégep de Sainte-Foy, à l’Université Laval et au Conservatoire de musique de Québec. Il a collaboré à plus de 50 enregistrements sous étiquettes XXI-21, ATMA, d’Oz et Analekta. Son disque Pièces de guitarre de Mr Rémy Médard (2008), lui a valu un Prix Opus pour le disque de l’année en musique ancienne. Il a aussi publié plusieurs arrangements pour guitare pour le compte des Productions d’Oz.

Très actif ici et à l’étranger, il a donné plus de 2500 concerts dans plus de 35 pays et sur cinq continents. Parallèlement à ses activités d’interprète, David est professeur de guitare classique au Département de musique du Cégep de Sainte-Foy et à la Faculté de musique de l’Université Laval.

DAVID JACQUES, baroque guitar

An english version will follow soon.

DANIEL ZULUAGA, luth, théorbe et guitare baroque

Une version française suivra bientôt.

DANIEL ZULUAGA, lute, guitar, theorbo

Daniel Zuluaga is native of Colombia, where he received his musical education. His interest in the early plucked-string instruments took him to the Early Music Institute at Indiana University in Bloomington, where he studied lute under the tutelage of Nigel North.

Mr. Zuluaga’s six-year collaboration with the Colombian early music ensemble, Musica Ficta, focused on the research and performance of renaissance and Baroque repertory from Spain and Latin America, and has taken him to concert halls in Europe, Japan, Southeast Asia and the Americas. He has appeared at numerous international music festivals, including Tage Alte Musik Regensburg (Germany), Festival van Vlaanderen-Antwerpen (Belgium), Singapore Arts Festival, Festival Cervantino (Mexico), Il Canto delle Pietre (Italy), Jakarts Festival (Indonesia), Baroque Festival “Misiones de Chiquitos” (Bolivia) and Noches en los Jardines del Alcázar (Spain). Much in demand as a continuo player, Mr. Zuluaga frequently collaborates with groups such as Ensemble Elyma, Belgium’s B’Rock, Musica Angelica of Los Angeles, Portland Baroque Orchestra, L’Harmonie des saisons, Al Ayre Español, La Monica, Concord Ensemble, Mercury Baroque, etc.

DANNY MALLON, percussions

Une version française suivra bientôt.

DANNY MALLON, percussions

Danny Mallon (percussion) holds Bachelor and Master of Music degrees in classical orchestral percussion from the Mannes College of Music in NYC, where he has been a faculty member since 1991. He has been chosen three years in a row as a musical ambassador for the Dept. of State to tour South East Asia, in the Middle East and this year Malaysia and Borneo. In addition to three recordings with Chatham Baroque on the Dorian label, he can also be heard on Pifaro’s Dorian recording. He has recently recorded with the Baltimore Consort, Brio and on Ron McFarlane’s solo recording on the new Dorian, Sona Luminus label. As well as  recording spots for TV, radio and  film, he has performed with Jordi Saval’s period orchestra, “Le Concert Des Nations,”; The Baltimore Consort; Ensemble Galilie; Rebel; Apollo’s Fire; Trinity Wall Street Choir; The NY Collegium; Artek; AmorArtis Chorus and Baroque Orchestra; The Rose Ensemble,
L’Harmonie des saisons  and with Paula Robison and Ken Cooper. His festival appearances include Spoletto; the Berkeley Early Music Festival; the Madison Early 

Music Festival; the east Coast Baroque Dance workshop; the International Festival of Latin American Renaissance and Baroque Music in Bolivia and  the Festival of Baroque Music in San Louis Potosi, Mexico.

KAROL GOSTYNSKI, violon baroque

Une version française suivra bientôt.

KAROL GOSTYNSKI, baroque violin

Bio coming soon.

ISABEAU PROUX-LEMIRE

Une version française suivra bientôt.

KAROL GOSTYNSKI, baroque violin

Bio coming soon.

MARIE_NATHALIE LACOURSIÈRE, mise en scène, danse, gestuelle, jeu scénique

Marie-Nathalie Lacoursière est membre du Nouvel Opéra, directrice artistique des Jardins chorégraphiques à Montréal et directrice associée pour le Toronto Masque Theater. Elle possède une formation multidisciplinaire en musique, en théâtre, en somatique et elle est spécialiste de la gestique et de la danse baroque.

Depuis une vingtaine d’années, elle a collaboré en tant que danseuse, chorégraphe, comédienne et metteure en scène avec plusieurs ensembles et plusieurs festivals au Canada, aux États-Unis et en Europe. Elle a signé les mises en scène baroques suivantes : Vénus et Adonis de J. Blow, La descente d’Orphée de Charpentier, Giulio Cesare de Haendel, L’Incoronazione di Poppea, Il Ritorno d’Ulisse in Patria et Il Combatimento di Tancrede e Clorinda de Monteverdi, Fairy Queen et Dido and AEneas de Purcell, Pygmalion de Rameau, Mozart a Milano et Le Viegle di Sienna d’Orazio Vecchi, également Carmen de Bizet, Elisir d’Amore de Donizetti, Les Contes d’Hoffmann d’Offenbach, Der Zigeunerbaron et Fledermaus de Strauss. Elle a chorégraphié tous les opéras de Purcell, Le Ballet de l’Impatience de Lully et elle fait la conception de plusieurs spectacles : Versailles Vaudou, Musique et danse en Nouvelle-France et, pour l’Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal, Rossini et ses muses : Le Grand dîner.

Madame Lacoursière enseigne la gestuelle et la danse baroque à l’Université de Montréal. Elle a également donné des cours aux universités Stanford en Californie, Sackville au Nouveau-Brunswick, Bloomington en Indianna, Augustana à Edmonton ainsi qu’à l’Université de Toronto.

ISABEAU PROUX-LEMIRE

Bio coming soon.

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